Het aanbod van activiteiten, workshops en projecten zal steeds aangevuld worden.

Op de toren zit een haan | Erfgoed Brabant (groep 1-2)

Hubertus de Gouden Haan waait tijdens een storm van de kerktoren zo de zandbak van de school in! De kinderen van groep 1/2 laten hem aansterken in de poppenhoek en hebben een heleboel vragen voor Hubertus. Wie is hij en waar komt hij vandaan?

Hubertus gaat met de leerlingen op ontdekkingstocht door de school en de buurt. Zo leren ze hun buurt goed kennen en leren ze goed kijken naar de omgeving waar ze anders vrolijk iedere dag aan voorbij lopen. Het leren lezen en herkennen van de eigen omgeving draagt bij aan het ontwikkelen van cultureel bewustzijn en is een eerste kennismaking met erfgoed in de directe omgeving van de school.

Leerdoelen

  • De leerling kan benoemen welke bijzondere objecten of landschapselementen hij/zij ziet in de eigen schoolomgeving. Denk aan een groot huis, een ronde toren, een lange rij bomen of een hoge dijk.

Leergebieden

Oriëntatie op jezelf en de wereld.
Thema's: Omgeving, school, buurt

Duur

Ongeveer negen lesuren, uit te breiden tot project van een week.

Locatie

ik de klas, de school en de buurt waar de school staat

Periode

hele schooljaar, naar eigen inzicht

Kosten

Te bestellen via de website van Erfgoed Brabant (externe link)voor €50,- + handelingskosten.

(eenmalige aanschafkosten)

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Meer informatie over het lespakket kunt u vinden op de website van Erfgoed Brabant: https://www.erfgoedbrabant.nl/onderwijs/lesmateriaal/op-de-toren-zit-een-haan/(externe link)

Overgisteren | Nederlands Steendrukmuseum (groep 1-2)

Nederlands Steendrukmuseum i.s.m. Erfgoed Brabant

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Het blijkt de koffer van een museummedewerker te zijn!

Met een brief laten de kinderen hem weten dat zijn koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het Steendrukmuseum waar de kinderen op onderzoek uit gaan met onder andere vormen, kleuren, stempels en puzzels. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Leerdoelen

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed herkennen: vroeger, oud, nieuw, bewaren, bijzonder, voorzichtig, van jezelf, van iedereen.
  • De leerling kan met zijn/haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van het verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan een ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.

Leergebieden

Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is.

Duur

Museumbezoek: 90 minuten
De koffer is 5 a 6 weken op school; tijdsinvestering naar keuze van de leerkracht

Locatie

in de klas en in het museum

Periode

hele schooljaar, in overleg
(neem voor de mogelijkheden contact op met CultuurCoach Masha de Brouwer)

Kosten

€ 50,- per klas

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Via CultuurCoach Masha de Brouwer: Masha.de.Brouwer@valkenswaard.nl of (040) 208 35 51.
Meer informatie over het lespakket kunt u vinden op de website van Erfgoed Brabant: https://www.erfgoedbrabant.nl/onderwijs/lesmateriaal/overgisteren/(externe link).

Brabants Kwartiertje met van Gogh (groep 1-8)

Lesproject voor groep 1 t/m 8

Met dit lesproject maken leerlingen kennis met Vincent van Gogh, een wereldberoemd kunstenaar én een kind van Brabant. De materialen bestaan uit een map met daarin een docentenhandleiding, opdrachtkaarten en werkbladen. Op de voorkant van iedere opdrachtkaart staat een afbeelding van het erfgoed van Vincent van Gogh. Het bekijken,bewonderen en bevragen van dit erfgoed is het startpunt van iedere les of opdracht. De tien opdrachtkaarten zijn uitgewerkt op drie niveaus: onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands

Thema's: Vincent van Gogh, vroeger, dagelijks leven, kunst, seizoenen, Brabant. 

Tijdsbeslag: Kwartier of meerdere kwartiertjes per opdrachtkaart. 

Beschikbaarheid: Het lespakket is te koop via: erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal. 

Prijs: €20,-

Op stap met Jet en Jan: jong in 1910 | Valkerij- en Sigarenmakerijmuseum (groep 5)

Valkerij- en Sigarenmakerijmuseum i.s.m. Erfgoed Brabant

Leven in de tijd van Ot en Sien: dit komt in iedere lesmethode geschiedenis aan bod. Maar waarom zou je dit thema uit een lesboek behandelen? Het is toch veel leuker en leerzamer om het te verplaatsen naar de geschiedenis van de woonplaats van de leerlingen zelf? 'Op stap met Jet en Jan' is opgebouwd rond het voorleesverhaal van Jet en Jan. Aan de hand van deze twee leeftijdgenootjes maken de kinderen kennis met thema's als kleding, wonen, school, de buurt, eten, spelen en werken in 1910.

In het Valkerij- en Sigarenmakerijmuseum gaan de kinderen zelf activiteiten doen die ze herkennen uit het verhaal. Na de museumles wordt het verhaal op school vervolgd, zodat het project een afgerond geheel vormt.

Er zijn verschillende vakoverstijgende voorbereidings- en verwerkingslessen voor in de klas. Het voorleesverhaal is met medewerking van Heemkundekring Weerderheem speciaal op maat gemaakt voor Valkenswaard en het Valkerij- en Sigarenmakerijmuseum. Ook de activiteiten in het museum zijn hierop afgestemd. Jet en Jan woonden dus in Valkenswaard, Dommelen of Borkel en Schaft!

Leerdoelen

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van hun eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten weergeven tussen heden en verleden aan de hand van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.

Leergebieden

Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands

Duur

Voorbereiding: 2 uur (minimaal)
Museumbezoek: 90 minuten
Verwerking: 2 (minimaal)

Locatie

in de klas en in het museum

Periode

hele schooljaar, in overleg
(neem voor de mogelijkheden contact op met CultuurCoach Masha de Brouwer)

Kosten

€ 1,50 per leerling

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Via CultuurCoach Masha de Brouwer: Masha.de.Brouwer@valkenswaard.nl of (040) 208 35 51.
Meer informatie over het lespakket kunt u vinden op de website van Erfgoed Brabant: https://www.erfgoedbrabant.nl/onderwijs/lesmateriaal/jet-en-jan/(externe link).

Zo gaat de molen | Windmolen St. Antonius Abt (groep 6-8)

Windmolen St. Antonius Abt i.s.m. Erfgoed Brabant

Uit ervaring blijkt dat de jeugd niet weet wat in en om de molen gebeurt. De molenaar wil deze groep kennis laten maken met ons cultureel erfgoed en belangstelling kweken voor de techniek.

De meeste leerlingen zullen er wel eens één van dichtbij hebben gezien. Maar hoe werkt een molen nu eigenlijk? Welke rol had de molen vroeger? En waarom vinden wij molens nu nog steeds interessant? Via het lespakket 'Zo gaat de Molen' van Erfgoed Brabant (geschreven voor groep 6) kunnen leerlingen kennismaken met verschillende aspecten van de molen.

Het voorleesverhaal over Dries en Henk, twee jongens die rond 1870 leefden, is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht rondom het begrip molen. Aan de hand van acht themakaarten verdiepen ze zich in verschillende aspecten die te maken hebben van de molen. Op deze wijze zijn de leerlingen goed voorbereid voor de excursie naar Windmolen St. Antonius Abt in Borkel en Schaft. 

In dit project maken de kinderen dus kennis met lokaal cultureel erfgoed en zijn zij tegelijkertijd bezig met techniek!

Opmerkingen

  • De kinderen gaan met de molenaar de hele molen bekijken en moeten dan 4 trappen op. Daarom steeds in groepjes van 5 met 1 begeleider van school.
  • Maatwerk is mogelijk. Neem hiervoor contact op met de molenaar.

Duur

Voorbereiding in de klas (middels lespakket): 1,5 uur
Bezoek molen: ongeveer 45 minuten
Verwerking in de klas: minimaal 20 minuten

(Het materiaal is zo ontwikkeld dat de docent naar behoefte keuzes kan maken. Het project is leerstofvervangend.)

Locatie

in de klas en op locatie (de molen)

Periode

In overleg in de lente, zomer of herfst 
(er is geen verwarming in de molen, dus niet in de winter)

Kosten

Lespakket € 25,00 (eenmalige aanschafkosten via Erfgoed Brabant)
Bezoek molen: € 1,00 per leerling

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Molenaar Henk Verbunt via joke.henk.verbunt@gmail.com  of telefonisch op (06) 47 46 08 08.
Lespakket te bestellen via de website van Erfgoed Brabant: https://www.erfgoedbrabant.nl/onderwijs/lesmateriaal/zo-gaat-de-molen/(externe link).

Steendrukken? Wat is dat? | Nederlands Steendrukmuseum (groep 6-7-8)

Nederlands Steendrukmuseum 

Leerlingen beginnen het bezoek aan het museum met het bekijken van het tv-programma “Klokhuis” over steendrukken. Daarna volgt een rondleiding door het museum door een rondleider (maximaal 15 leerlingen per rondleider). Het bezoek wordt afgesloten met een drukdemonstratie, waarbij de leerlingen zelf – onder begeleiding van ervaren drukkers– helpen met het afdrukken.

'Steendrukken? Wat is dat?' laat de leerlingen kennis maken met visuele communicatie, beeldende kunst, design en techniek. Op toegankelijke wijze maken zij bovendien kennis met de grafische techniek die het mogelijk maakte snel, voordelig en massaal afbeeldingen te reproduceren. Een uitvinding die zelfs tot de komst van de microchip zou leiden. 

Opmerkingen

  • Maximaal 30 leerlingen en begeleiding: grotere groepen in overleg.

Duur

ca. 60 minuten

Locatie

in het museum

Periode

hele schooljaar, op aanvraag

Kosten

€ 50,- per klas

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Via Mw. Lowies Giesten-Verbiest van het Nederlands Steendrukmuseum. Telefonisch (di t/m vr 12:00-17:00u) via 040-2044891 of per mail via info@steendrukmuseum.nl  

Zoek de druksteentjes | Nederlands Steendrukmuseum (groep 6-7-8)

Nederlands Steendrukmuseum 

Leerlingen beginnen het bezoek aan het museum met het bekijken van het tv-programma “Klokhuis” over steendrukken. Vervolgens maken ze in de praktijk kennis met het steendrukken doormiddel van een drukdemonstratie. Daarna maken zij een speurtocht door het museum. Zij worden in tweetallen zelfstandig langs diverse objecten in het museum geleid en ontdekken zo het museum op een bijzondere manier.

'Zoek de druksteentjes' laat de leerlingen kennis maken met visuele communicatie, beeldende kunst, design en techniek. Op toegankelijke wijze maken zij bovendien kennis met de grafische techniek die het mogelijk maakte snel, voordelig en massaal afbeeldingen te reproduceren. Een uitvinding die zelfs tot de komst van de microchip zou leiden. Een extra dimensie biedt het samen met een medeleerling op ontdekking gaan door het museum om de speurtocht in te vullen.  

Opmerkingen

  • Maximaal 30 leerlingen en begeleiding: grotere groepen in overleg.

Duur

ca. 60 minuten

Locatie

in het museum

Periode

hele schooljaar, op aanvraag

Kosten

€ 50,- per klas

Meer info over deze activiteit of direct boeken:

Via Mw. Lowies Giesten-Verbiest van het Nederlands Steendrukmuseum. Telefonisch (di t/m vr 12:00-17:00u) via 040-2044891 of per mail via info@steendrukmuseum.nl